Płyty Cleaf z roku na rok zyskują na popularności

czwartek, Styczeń 19, 2017
Płyty Cleaf z roku na rok coraz popularniejsze fot. Forner

Nasze podsumowanie 2016 r. zacznijmy od pytania o trendy, jakie można było zaobserwować na rynku meblarskim w minionym roku i Pana prognozy dotyczącego tego czego można się spodziewać w 2017 r.? 

Cały czas olbrzymią popularnością cieszą się płyty w wysokim połysku. W przypadku Fornera rdzeń sprzedaży stanowiła w 2016 r. w tym segmencie biała płyta połyskowa. Zarówno polski jak i zagraniczny rynek jeszcze nie nasycił się tym materiałem. Jednak jednocześnie - choć powoli, to zauważalnie – rozwija się trend w stosowaniu płyt na głęboki mat. Nasi klienci łączą połysk z głębokim matem, ale też stosują do produkcji elementów wnętrz, mebli tylko i wyłącznie płyt supermat.

2016 rok w Polsce to także powrót do koloru dębu w naturalnym jego wydaniu oraz bardzo wyrazistych, „sęcznych” rysunków drewien. Bardzo dużą popularnością wśród naszych kontrahentów cieszyły się dekory tego typu z kolekcji płyt Cleaf - Pembroke 120, Pembroke 128, które pojawiły się w naszej ofercie niedawno, jak również znane od dłuższego czasu i cenione przez odbiorców płyty w strukturze Cleaf Sherwood.

Spodziewam się, że w przypadku płyt meblowych w najbliższych miesiącach nastąpi również powrót do kolorów „metalicznych” w różnych wybarwieniach. Trzymamy rękę na pulsie, więc wybieramy się na styczniowe targi meblowe w Kolonii. To wydarzenie, które jest niejako barometrem tendencji. Zobaczymy, czy nastąpi utrwalenie dotychczas obowiązujących mód, czy zapoczątkowane zostaną nowe trendy.

A jaki to był rok dla branży? Czy na szeroko pojmowany rynek meblarski miały wpływ jakieś czynniki zewnętrzne, np. kwestie polityczne?

Branża meblarska rozwijała się dynamicznie. Konkurencja jest duża, a co za tym idzie od czasu do czasu docierają do nas informacje nt. potknięć podmiotów działającym w branży. Jednak taki „przesiew” to rzecz normalna w gospodarce rynkowej. Staram się zwykle szukać pozytywów, a plus sporego współzawodnictwa jest taki, że prowadzi on – oczywiście w dużym uproszczeniu – do coraz większej profesjonalizacji branży, do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań, unikalnych materiałów meblarskich, a co za tym idzie, do dostarczania finalnym odbiorcom usług i produktów jeszcze lepszej jakości.

Polska jest w czołówce światowej jeśli chodzi o eksport mebli, jednak nie zapominajmy, że wschodnie rynki - Rosja - też dynamicznie się rozwijają się i niedobrze by się stało gdybyśmy z jakiegoś względu np. politycznego zostali pominięci jako główny partner dla zachodniej Europy.  Owszem, „otoczenie prawne”, że tak to ujmę, zawsze oddziałuje na gospodarkę, jednak decyzje polityczne nie wpływały w jakiś szczególny sposób na nasz segment rynku. Warto przypomnieć słowa wicepremiera Morawieckiego, który podczas targów Drema Furnica powiedział, że polska branża meblarska jest wzorem dla innych. Wyraził też nadzieję, że w ciągu dwóch, trzech lat mamy szansę stać się europejskim numerem jeden jeśli chodzi o eksport. Życzę tego i sobie i innym firmom działającym w branży.

Cele stawiane przez ministra rozwoju i finansów są bardzo ambitne. A jakie cele stawia sobie Forner w nadchodzącym roku?

Zacznę od tego, co było dla Fornera największym sukcesem w 2016 r.: Nasze obroty wzrosły o 40 proc. w porównaniu do 2015 r.; poszerzyliśmy w znaczący sposób grupę odbiorców naszego sztandarowego produktu – płyt o głębokich strukturach z kolekcji Cleaf, a do tego w minionym roku Forner ugruntował również swą pozycję lidera dostawcy płyt połyskowych w Polsce. I choć nie był to dla nas łatwy rok, to oceniam go bardzo pozytywnie.

Nie osiadamy jednak na laurach i stawiamy sobie ambitne cele. Planujemy dalszy wzrost obrotów, a plan ten uwzględnia m.in. ekspansję poza granice naszego kraju oraz rozbudowę parku maszynowego, dzięki której będziemy w stanie zaoferować klientom - fabrykom meblowym i hurtowniom - gotowe komponenty meblarskie – pocięte do żądanego formatu, oklejone obrzeżem, powiercone.

Nie zapominamy również o promocji, spotkaniach bezpośrednich, dlatego też już teraz zapraszamy do odwiedzenia w lutym Katowic i uczestnictwa w branżowym wydarzeniu pod nazwą 4 Design Days, gdzie będziemy prezentować unikalną kolekcję włoskich płyt meblowych Forner by Cleaf. A skoro już o Cleafie mowa, to w tym roku ponownie poszerzymy liczbę dekorów. Rok 2016 kończyliśmy z liczbą blisko 60 kolorów w unikalnych na polskim rynku strukturach, a w 2017 r. planujemy mieć w stałej kolekcji aż 77 dekorów Cleafa.

Wspomniał Pan o sukcesach Fornera w 2016 r. Czy poza nimi wymieniłby Pan jakieś konkretne wydarzenia, które były istotne dla firmy w minionym roku?

Zaliczyłbym do nich proces porządkowania spraw kadrowych, kierowniczych oraz właścicielskich w firmie. Jednak dużo milej wspominam raczej wydarzenia targowe i nowe produkty w ofercie i to o nich wolałbym opowiedzieć.

Ależ proszę bardzo.

Pierwszym wydarzeniem, było wprowadzenie do oferty aż 17 nowych dekorów z kolekcji Cleafa, wśród których znalazła się nowa struktura Primofiore. W ten sposób nasza oferta kierowana m.in. do producentów tworzących nowoczesne, odznaczające się niespotykanymi walorami wizualnymi meble, fronty, szafy przesuwane czy elementy dekoracyjne, stała się jeszcze bardziej atrakcyjna.

W oparciu o płyty Cleaf oraz superpołyski naszej produkcji przygotowaliśmy stoisko na targi Meble Polska 2016 w Poznaniu. Podczas nich, w przepięknym, świetlnym otoczeniu zaprezentowaliśmy główne produkty z naszej oferty. Spotkały się one z niezwykle ciepłym przyjęciem, a nagroda otrzymana za ekspozycję Viva Light w konkursie 'StandOUT. Meble Polska 2016 podczas Arena Design 2016 w Poznaniu, była dla mnie potwierdzeniem, że wybrany kierunek rozwoju firmy Forner, czyli oferowanie na polskim rynku unikalnych materiałów meblowych, w tym włoskich płyt melaminowanych Cleafa, jest słuszny.

Kolekcję Cleafa promowaliście również podczas innych poznańskich targów – Drema Furnica.

Targi Furnica były dla nas bardzo intensywnym czasem. Przygotowaliśmy ekspozycję tylko i wyłącznie w oparciu o płyty Cleaf, bo właśnie kolekcją płyt laminowanych Forner by Cleaf chcieliśmy zainteresować odwiedzających to wydarzenie. Udało się nam nawiązać wiele interesujących kontaktów, co m.in. przełożyło się na pozyskanie kilkuset nowych odbiorców.